poniedziałek, 1 lipca 2013

Bling Ring - Nancy Jo Sales

Jeśli szukacie historii o zepsutych nastolatkach w stylu "Plotkary" to zły adres.

Ta książka to rodzaj reportażu, w którym autorka stara się odpowiedzieć na pytanie „Dlaczego?” Dlaczego grupa bogatych nastolatków wchodziła do domów znanych osób i wynosiła z nich ubrania i dodatki?

Bling Ring, jeśli jeszcze nie słyszeliście (to w ogóle możliwe?)  to gang nastolatków którzy 4 lata temu rozpoczęli serię włamań do domu znanych celebrytów. Temat jak najbardziej chwytliwy i gorący, bo kto z nas nie marzy, żeby wejść w posiadanie drogich i ładnych przedmiotów?

Czy chodziło im o status gwiazdy? Pozazdrościli paparazzi i fanów na facebooku? Bo na pewno nie pieniędzy, pochodzili z bogatych domów.
Na dokument składa się seria wywiadów, zeznań policyjnych, artykułów z portali plotkarskich, a także rozważania autorki na temat zmian w zachowaniach oraz wpływu reality show na poczynania młodzieży.

Zostają nam przedstawione portrety przestępców:
Rachel Lee – prekursorka i pomysłodawczyni akcji, zakochana w modzie, obserwowała zdjęcia celebrytek, wybierając ubrania, te które wpadły jej w oko stały się obiektem poszukiwać w szafach gwiazd.
Nick Prugo – przyjaciel Rachel, robił co kazała by nie stracić jej przyjaźni. Jego opisy miłości jaką ją darzył brzmiały bardzo homoseksualnie. To on wsypał siebie i całą grupę po zatrzymaniu przez policję. Podobno ciążyło to na jego sumieniu za bardzo by zataić prawdę.
Alexis Neires – uzależniona od sławy, po wyjściu na jaw całej sprawy zaczęła nagrywać własne reality show.
Diana Tamayo, Courtney Ames, czyli koleżanki Rachel oraz chłopacy Johny Ajar, który upłynniał kradzione przedmioty czy Roy Lopez, który dokonał napadu na dom Paris i ukradł całą jej biżuterie.

Wszystko zaczęło się od Rachel i Nicka którzy wtargnęli do domu Paris. Rachel podziwiała na zdjęciach jej ubrania, w końcu parę z nich wybrała i wybrali się na zakupy. Nie było wcale trudne, bo ta zostawiła klucz pod wycieraczką (!?!?!). Po kolei wciągali kolejnych znajomych, a drobny występek zapoczątkował serię włamań do domów Paris, Lindsay Lohan, Megan Fox, Orlando Blooma i jego dziewczyny Mirandy Kerr. Bezmyślnie chwalili się łupani na imprezach, wzbudzając to zazdrość i uznanie, to niesmak. Przez długi czas jednak, nikt na nich nie doniósł. Bezkarność spowodowała, że wynosili coraz więcej i częściej, aż zostali złapani. Wtedy przyjaźń prysła i zaczęły się wzajemne oskarżenia. Seria aresztowani przerodziła się w ustawki z paparazzi, a sala sądowa w rewie mody. Wciąż, nawet skuci w kajdanki, byli rządni sławy.

Tweeter i facebook sprawiły, że życie gwiazd jest na wyciągnięcie ręki, można było dokładnie sprawdzić co robią, gdzie są i, że nie ma ich w domu. Okradane gwiazdy i gwiazdeczki nawet nie zamykały drzwi i nie włączały alarmów mimo że zawartość ich szaf można wycenić na kilka milionów dolarów. Dla porównania najcenniejsza rzecz w mojej szafie to zimowa kurtka za 300zł, a jak wychodzę z domu to zamykam wszystkie okna, zasłaniam rolety i zamykam dom na 3 zamki. Mój chłopak potrafi się z połowy drogi do pracy zawrócić samochodem, żeby sprawdzić (po raz 3) czy na pewno zamknął drzwi, i chodź doprowadza mnie tym do szaleństwa, bardzo cenię, że tak się martwi. Gwiazdy pozostawały bezmyślne. Pojawiły się więc również głosy, że same są sobie winne, że dobrze, że utarto im nosa.

Książka oprócz swojej ciekawej tematyki tematyki ma jednak kilka wad.
Jest to pozycja bardzo historiograficzna i przedstawia niemalże tydzień po tygodniu zaistniałe wtedy zdarzenia.
Autorka bombarduje nas z każdej strony co raz to nowymi bohaterami, by za chwilę używać tylko ich imion. Rodziny nastolatków, policjanci, prawnicy, znajomi, bardzo ciężko było ich wszystkich zapamiętać.
Książka jest bardzo dynamiczna, szybkie zmiany tematów, osób i miejsc, wielotorowość akcji sprawie, że naprawdę można się zdezorientować.
Dodatkowo mi cały czas w głowie siedział klucz pod wycieraczką Paris Hilton...

Lektura zmusza nas jednak do refleksji i zadania sobie pytania: dokąd zmierza dzisiejsza młodzież. Co z nimi (i nami) robił chęć zdobycia pieniędzy i sławy. I skąd ta pogoń się wzięła. Jak wielki wpływ na nas mają media i portale społecznościowe. Autorka wspomina, że w ankiecie przeprowadzonej wśród amerykańskich nastolatków najwięcej z nich na pytanie kim chcą zostać w przyszłości odpowiedziało, nie aktorką, piosenkarką, tylko kimś sławnym. Jak wiele z młodych ludzi na wzór celebrytek robi show z własnego życia pisząc i dokumentując każdą wykonywaną czynność na facebooku. Nawet mi zdarzyło się się „na fejsie” napisać, że właśnie idę na super imprezę.
Mam nadzieję, ze książka dzięki swojej „top” tematyce na pewno zainteresuje moich rówieśników i mam nadzieję (po raz kolejny, sic), że odbiorą ją podobnie jak ja i pomyślą.

Czy autorce udało się odpowiedzieć na pytanie dlaczego Bling Ring zaczął działalność? Myślę, że każdy z nas oceni to inaczej. Moim zdaniem odpowiedź jest i to przykra. Świat zmierza w złą stronę ;)

Tym przemiłym akcentem zakończę swoją litanię. I jeśli jesteście w stanie przebrnąć przez książkę dokumentalną to polecam tą pozycję. Ciekawa tematyka, naprawdę poruszająca.
Na pewno obejrzę też film o tym samym tytule i w tym samym temacie, tym bardziej, że jedną z głównych ról odgrywa Emma Watson – już w kinach.


4 komentarze:

  1. A myślałam, że to będzie powieść, a tu zonk!
    No cóż będę musiała się przyjrzeć w księgarni czy mi podpasuje. Bo cała historia mocno mnie ciekawi!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo, że to reportaż to czyta się naprawdę przyjemnie!

      Usuń
  2. Nie jestem pewna czy taka historia mogłaby mnie aż tak intrygować, ale książka wydaje się godna uwagi ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja widziałam film. I wprost nie mogę w to uwierzyć, że te gwiazdy nie zamykały domów i to mnie najbardziej frapuje w tym wszystkim.
    A o książce to nawet nie myślałam, ale swoim wpisem zainspirowałaś mnie do jej przeczytania!

    OdpowiedzUsuń